zaterdag 9 maart 2013

3Mb op stage

Vanuit het L.O.B.-programma, wat de vmbo-leerlingen uit klas 3Mb op het Ashram College volgen, moeten ze ook een beroeps-/sectorgerichte stage lopen in de derde klas. Het doel is om zo een keuze te maken voor een sector (richting) die gefundeerd wordt door hun eigen ervaringen, die ze hebben opgedaan terwijl ze aan het werk waren in die sector.
In klas 4 heeft een begeleider (soms mentor) maximaal 12 leerlingen, zodat hij de leerlingen ook een bezoekje kan brengen op hun stage-adres. In klas 3 is daar geen ruimte en tijd voor en is er een zgn. terugkomdag, meestal op woensdag om de ervaringen van de leerlingen te horen en te delen met de rest van de klas. Ook een moment waarop ik als mentor de leerlingen dan nog eens wijs op de stageopdrachten uit het stageboekje, zoals de terugblik, het interview en de dagverslagen. In navolging van een pilotproject olv SocialMediaWijs, waar een groepje leerlingen social media ging gebruiken tijdens hun stage heb ik besloten om het klas 3Mb geen terugkomdag te doen en gedurende de gehele week te monitoren via Facebook. Dagopdrachten als het maken van foto's en het invullen van polls hoefde weinig tijd te kosten, terwijl het rendement lekker hoog werd. Ongekend hoog en het was erg leuk. Leerlingen vroegen naar de opdrachten, reageerden op elkaars berichten en de meesten hielden braaf hun opdrachten bij via Facebook. Vier leerlingen wilden niet meedoen in de Facebook-groep en besloten om hun deel via Twitter bij te dragen. Prima.

Wordcloud van de indruk van de eerste dag.

De dagopdrachten waren als volgt:
  • Maandag: de eerste stagedag beschrijven in één woord.
  • Dinsdag: een foto maken van jezelf op je stageplek.
  • Woensdag: poll - "In welke sector past jouw stagebedrijf?"
  • Donderdag: een foto van een voorwerp, waarvan je niet verwacht dat daar te vinden.
  • Donderdag: poll - "De sector van mijn stagebedrijf past bij mij."
... en via Twitter nog drie maal Zorg & Welzijn en één maal Techniek.

Hieronder een indruk van de leerlingen op hun stageplek. De namen zijn met de klok mee ...
Anniek, Stan, Semanur en Stijn

Brent, Jimmy, Sander en Wendy

Anouk, Dennis, Lotte en Timothy

Kaylee, Sam, Sifra, Marcel en Martine

Tijdens de mentorlessen gaan ze de stage verwerken in hun L.O.B.-verslag en gaan we naar de uiteindelijke vakkenpakket- en sectorkeuze werken. Dat vraagt weer om heel wat mentorgesprekjes. Ik geloof dat ze een leuke week hebben gehad en er liever een weekje aan vast plakken ...

1 opmerking: