vrijdag 17 mei 2013

MAS in de Tweede Kamer II

Een korte terugblik op een indrukwekkende week van de vier leerlingen uit 3Mb, die de afgelopen week hun maatschappelijke stage hebben gedaan in de Tweede Kamer in Den-Haag.


"We zijn met een groepje van 4 mensen van het Ashram College naar de tweede kamer geweest. Daar waren nog een aantal mensen van verschillende scholen uit Den-Haag. We hebben met z’n allen van alles gedaan. We zijn naar de Ridderzaal geweest en hebben daar uitleg over gekregen. We hebben een rondleiding gehad door het binnen- en buitenhof. We hebben ook een vergadering en het vragenuurtje in de tweede kamer (de plenaire zaal) bij gewoond. Je werd ook verdeeld in groepjes en je moest met je groepje een kamerlid interviewen. Ik had dan met mijn groepje bijvoorbeeld meneer Bisschop geïnterviewd, hij is van de SGP. De laatste dag mochten we de voorzitster van de tweede kamer interviewen, het is een hele vriendelijke vrouw. We hebben kortom erg gelachen en heel wat geleerd!!" - Sifra, 3Mb

"Ik had een bijzondere stage bij de 2e kamer, met nog 3 andere kinderen uit mijn klas. We begonnen bij prodemos dat is de oprichter van de stage. Mensen van prodemos begeleide ons en zorgde dat alles op schema verliep. We hebben veel gezien van de 2e kamer we zijn bij de ridderzaal geweest, in de 2e kamer op de tribune, rond leiding door alle gangen van de 2e kamer. We hebben ook mensen geintervieuwd die werkte in de 2e kamer, ik had met mijn groepje bijvoorbeeld de kok van de kantine in de 2e kamer. Ook hebben we kamerleden geintervieuwd ik had Ockje Tellegen zij was lid van de vvd we mochten haar alles vragen over haar werk. en we hebben met de hele groep de voorzittster van de 2e kamer geïnterviewd Anouchka van Miltenburg. Kortom het was een leerzame stage en het is zeker aan te raden!" - Daniëlle, 3Mb


"Het was een hele leuke week op stage bij de 2e kamer we zijn begonnen bij prodemos dat is de organisator van de stage en ik heb heel veel geleerd over de 2e kamer en heel veel van gezien en ook plekken waar ik nog geeneens van wist dat ze bestonden en we zijn naar de tribune geweest en dat vond ik erg leuk dat je die debaten kon volgen en ik ben ook nog met anouska van miltenburg op de foto geweest en we hebben met de hele groep haar ook nog geïnterviewd we mochten allemaal een vraag stellen vond het erg leuk om te doen we zijn ook nog in de de eerste kamer geweeste en heel veel andere plekken ik we mochten ook nog een intervieuw doen en ik heb iemand van de pvda geintervieuwd en ik vond het een hele aardige man en er leuk om te intervieuwen ik vond dat ze alles heel goed regelede ik heb het heel erg naar me zin echt een top week!" - Erik, 3Mb


Op vrijdag ben ik even met de trein naar Den-Haag gegaan om de leerlingen aan het werk te zien en de afsluiting bij te wonen. Ik viel binnen bij de laatste woorden van het politieke spel 'Polderen voor beginners', waar de leerlingen zich moesten inleven in verschillende groepen en discussiëren over beleidsmaatregels. Dat was erg zware kost aan het eind van deze laatste stagedag.

Daarna gingen we met z'n allen naar de filmkamer en aldaar kregen de leerlingen een certificaat van deelname, een tasje met een cadeautje vergezeld van een paar aardige woorden van Jacqueline Biesheuvel-Vermeijden (hoogste griffier van de Tweede Kamer) voor de deelnemende vmbo-leerlingen.

Wat mij m.n. opviel was dat onze leerlingen zich zo goed en netjes gedroegen t.o.v. de andere deelnemende leerlingen van de andere scholen. Ook ik was wel een beetje trots op de deelname van mijn mentorleerlingen aan dit mooie project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten