dinsdag 2 juli 2013

L.O.B.-verslag

Het L.O.B.-programma zou gezien kunnen worden als contextrijk onderwijs, omdat de leerlingen in een echte omgeving gaan leren. Ze gaan zich actief verdiepen in de kansen en mogelijkheden van hun eigen toekomst door het bezoeken van open dagen van vervolgopleidingen en natuurlijk de stage. Echter blijft dit een paradoxale benadering van hun loopbaanoriëntatie, want die toekomst waar ze zich op voorbereiden is nog ver weg en verandert snel.
Ze leren nl. nu keuzes maken, die ze later zullen nemen, terwijl de kans groot is dat die keuzes weer beïnvloed worden door maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen. Toch sturen wij ze op pad en gaan ze aan de slag met het verdiepen in de mogelijkheden voor hun loopbaan en gaan ze op stage. Van al deze ervaringen en mogelijkheden maken ze een verslag en vragen we aan ouders/verzorgers om een reactie te schrijven en ik als mentor schrijf ook een reactie op hun 'plannen'. De mooiste, leukste en grappigste zinnen heb ik gekopieerd uit de verslagen van de leerlingen uit klas 3Mb:
  • "Ik werk het liefst met anderen samen, omdat iedereen sterke kanten heeft en als je die combineert wordt alles veel makkelijker." - Kevin
  • "Er werd gezegd dat je bij die opleiding veel stage loopt en dat sprak mij aan. Dat je gewoon lekker stage kan lopen in plaats van telkens op school te zitten." - Rachel
  • "Later wil ik styliste worden of iets anders op het gebied van mode, dat is mijn passie ook." - Martine
  • "... en zeker niet in het voortgezet onderwijs, het lijkt me hemelaal niks om dag in dag uit met pubers in een ruimte te zitten." - Anniek
  • "Wat het word weet ik nog niet zeker, maar ga daar de komende jaren veel aandacht aan besteden." - Stan
  • "... ik hou ervan om dingen te regelen en een baas te zijn van een afdeling ..." - Daniëlle
  • "Ik wil graag een creatieve ... opleiding volgen." - Stijn
  • "Ik wil later graag iets met sport en bewegen doen, niet op kantoor zitten." - Sven
  • "... en ik heb aardrijkskunde gekozen omdat dat handig is als ik de opleiding toerisme ga kiezen. Dat ik wel weet waar ik over praat." - Anouk
  • "Als ik dingen praktisch doe leer ik een stuk sneller dan dat ik moet leren uit een boek of schrift." - Sifra
  • "Creativiteit vind ik ook erg belangrijk omdat je problemen op verschillende manieren kan oplossen ..." - Brent
  • "En als er veel praktijk in de opleiding zit zoals een aantal sporten beoefen dan is het helemaal leuk." - Jordy
  • "Ik weet nu wel welke richting ik op wil maar nog niet echt wat ik nou uiteindelijk wil gaan doen." - Wendy
  • "... vandaag ben ik de hele dag bezig geweest het was echt super vandaag ik heb mezelf een doel gegeven voor morgen ..." - Timothy
  • "Ik ben het er niet mee eens dat ik geschikt voor de zorg ben want dat is echt een ding wat ik echt vreselijk vind." - Erik
  • "Ik kan goed met kinderen omgaan, en ik vinden ook leuk om met kinderen om te gaan." - Kaylee
  • "Iedereen wil wel iets veranderen aan deze wereld, het beter maken ..." - Lente
  • "Hieruit kan je al opmaken dat ik lui ben, maar eigenlijk ook weer niet." - Marcel
  • "Dit was een rare maar mooie ervaring, feit dat drie diertjes zijn geboren en ik daarbij geholpen had gaf me ook een voldaan gevoel." - Jimmy
  • "Gewoon leraar van een vak als geschiedenis lijkt me wel wat want dan wil ik een leraar worden die goed uitlegt maar waarmee leerlingen het wel kunnen vinden." - Dennis
  • "Deze opleiding trekt me heel erg aan, want dat is precies wat ik zocht en wil gaan doen." - Chiel
  • "... maar toen ik eenmaal een baantje bij "bakkerij Stevens" had gevonden, wilde ik meteen bakker worden." - Sam
  • "... mijn ouders vinden dat ik zelf moet kiezen wat ik wil maar ze willen wel dat ik verstandig kies, dus helpen ze me wel met mijn keuze." - Dylan
  • "... maar na het advies van het mbo avond en wat op internet gezocht weet ik zeker dat ik havo ga doen." - Sander
  • "Het belangrijkste is dat je je werk leuk vind. Want je moet elke dag met plezier naar je werk." - Semanur
  • "... ik heb ook stage gelopen op een school in groep 4 en op een peuterschool en dat ging goed." - Monica
  • "Met creativiteit kan ik mijn eigen ideeën ontwikkelen en ze gebruiken voor wat komen zal." - Lotte
  • "Ik heb al een diploma van de 3D modelers die ik gehaald heb in twee zomervakanties." - Sjacco
  • "... maar de dingen die ik graag wil bereiken zijn een vaste baan bij een PR-bureau, daar moet ik veel en lang voor leren." - Marijke
  • "Ik ben pas 14 dus ik vind dat ik nu nog geen beslissing kan maken over wat ik voor de rest van m'n leven wil." - Nena
De quote van Nena geeft misschien wel aan waarom lang niet bij alle leerlingen dit L.O.B.-traject als nuttig ervaren wordt en dus ook vaak resulteert in slechte stageplekken. Daar kunnen ze alleen maar proefondervindelijk achter komen, het is dus prima om 'fouten' te maken. Ik veel gevallen - en zo heb ik dat zelf ook vroeger ervaren - is het voor velen nog een ver-van-hun-bed-show en vinden ze het dus klaarblijkelijk erg lastig om zo ver vooruit te kijken en zich te oriënteren op later ... whatever and whenever that may be.
Op de vraag aan de klas welke punten ze goed danwel slecht vonden of ze verbeterd wilden hebben t.a.v. het L.O.B.-programma kwamen de volgende zaken naar voren, waar we volgend schooljaar iets mee zullen gaan doen.

+ goed contact met mentor door het verslag, die op de hoogte is van alles.
+ alvast nadenken over later en verdiept in een baan
+ leerzame stageweek
+ Facebookgroep stage

- het verslag maken is veel werk
- te korte stage
- het gele L.O.B.-boekje
- te veel van hetzelfde
- op deze leeftijd al zo'n grote en belangrijke keuze moeten maken

Verbeterpunten:
  • meer begeleiding en tijd bij het maken van het verslag
  • langere stages
  • stage bij verschillende bedrijven/insellingen
  • meer verschillende opdrachten bij het maken van het verslag
  • een kijkje nemen bij de vervolgopleidingen

Hieruit kunnen we lezen dat het toch wel leeft onder de 3-vmbo leerling, maar dat de leerling veel dingen anders ervaart en op een aantal essentiële punten graag veranderingen en verbeteringen zou zien in het L.O.B.-programma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten